torsdag 14 april 2011

Imorgon får jag en ny nyckel i min hand



Ja, imorgon bitti så får jag nyckel till vår "nya" lägenhet i min hand. Känns både roligt och spännande men också jobbigt! Det blir kul att komma in i lägenheten och se den igen i sin nya skepnad då vi har sett till att både tapetsera om och slipa parketten i vardagsrummet. Det blir ju också nytt att prova bo i stan, nära till stadens vimmel, shopping och kultur men längre ifrån naturen och det behagliga lugnet som skog och vatten kan bidra till. Det jobbiga består mest i att packa, rensa, slänga, bära lådor och packa upp allt igen.
Onekligen är det en "barlast" man bär med sig genom livet, alla dessa saker som ska hanteras hit och dit. Samtidigt som jag skulle vilja bära lättare "packning" genom livet så har jag svårt att göra av mig med saker. Jag har så många minnen med många saker och dessa, ibland obetydliga ting för andra ,betyder något för mig. Att slänga bort skulle kännas att slänga bort delar av sitt liv, som om det inget vore värt!

Jag är ju egentligen inte heller någon direkt stads- och lägenhetsmänniska. Större delen av mitt liv har jag bott i hus eller lägenheter i ett hus med några få lägenheter i ytter- eller villaområden. I mina yngsta år bodde vi dock i lägenhet. Först i Gammelstad på Marieberg en kort period (men då var jag så liten så jag bara minns en stor majbrasa i området).
Sen flyttade vi till Östersund och bodde på Frösön i 5 år.


Jag minns att jag upplevde gården STOR och full av kompisar och lek. Det var en fin tid och en lycklig barndom. I vuxen ålder har jag besökt Bergmansgatan igen och nu blir jag nästan lite beklämd...gården är ju så liten och består mest av asfalt. Men i ett barns ögon så var den ett hav, en ocean, en hel värld och full av spännande saker att upptäcka!


Här en bild på min barndomsgungor som fortfarande står kvar där de stod när jag var barn. Undra hur många barn som gungar i dessa gungor nu för tiden? (Bilden är tagen 2007 på vår resa genom Sverige när vi besökte många av de platser som vi har i minnet från förr).
Nå,i morgon skrivs nu ny historia och jag tar mig an framtiden med tillförsikt. Det ska nog bli bra det här....
Följ med, NU låser vi upp!



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Grattis till den nya lägenheten.

Lotta Makes Art Konstnär och konstpedagog sa...

Tack Eva! Det ska nog bli bra det här i slutändan! Om inte så sparar vi pengar somman kan göra mycket annat roligt för ;-)

K A T A R I N A sa...

Hej Lotta! Hoppas flyttandet gått bra, det brukar vara så mycket grejjer överallt och saker man glömt bort kommer fram.

ha det gott så ses vi snart

Kramar
Katarina

Lotta Makes Art Konstnär och konstpedagog sa...

Hej Katarina! JA....en massa grejjor överallt och det tar ju ALDRIG slut känns det som!! Och allt ska ju bara ligga några dagar i lådan också ska det upp igen!!! Helt galet! Men det ska bli skönt att åka till stugan, ska bara sitta i solen och mysa!
Ha det gott själv och Glad Påsk!

Anonym sa...

Hoppas det känns bra att vrida om nyckeln och kliva in i det nya. Tänkte på dig idag. Ni är inne på er andra flytt sedan vi flyttade hit till Trolleberg. Bra jobbat. Känner mig på efterkälken....

HÄlsar Maggan

AnnCha sa...

Hej min kompis! Kul att du har ny bostad, hoppas du trivs. Är sugen att komma på besök. Mvh A-C NB

Lotta Makes Art Konstnär och konstpedagog sa...

Maggan:Ja, det känns väl helt ok med det nya...blir nog bra så småningom! Att flytta i sig är väl inget att sträva efter direkt, ganska "heavy" måste jag säga....nu vill jag inte flytta mer på ett långt tag!
AnnCha: Hej kompis ;-)! Skulle vara jätte kul om du kom på besök!! Vi har ju bara bott här i drygt en vecka so far, så jag har väl inte hunnit känna efter riktigt ordentligt än! Just nu blir jag bara tokig på att söka allt!