fredag 26 september 2014

Lärande genom lustfyllt skapande


ESTETIK grek. aithesis
Läran om kunskapen som kommer till oss genom sinnena

I dag var jag på workshop med lektor och forskare Mia Jensen på konsthallen i Luleå. Mia har skrivit en bok som just heter 'Lärande genom lustfyllt skapande'. Hon använder sig av vetenskapsteori i sin forskning om relationen mellan barnet, det barnet skapar och pedagogen. 
Det var mycket intressant och jag fick en del tips, idéer och tankar kring min egen roll som konstpedagog i arbetet med barnen i bildskolan. En hel del som hon föreläste om var också en bekräftelse på att vi jobbar i rätt riktning på konsthallen och genom det ger vi möjlighet att få till den  'Estetiska dimensionen i lärandet'.

Vi ger först barnen en estetisk upplevelse, en chans att sinnligt förnimma något, en känsla, genom att se på någon av utställningarna i konsthallen. Vi pratar om vad vi ser och som pedagog möter vi barnen med respekt, ger tillit.
Vi går sedan in i ateljén och jobbar utifrån utställningen och genom det får barnen en estetisk erfarenhet genom att skapa själv och vara aktiv men också genom dialogen vi för med dem i skapandet. Barnet kommunicerar med sig själv och bilden, jag kommunicerar med barnet och bilden - den s.k. tre- eggade kommunikationen.
Sen kommer det tredje benet som är nog så viktig och det är den estetiska reflektionen. Vi sätter upp bilderna på väggen och ser på och pratar om det som är skapat. Barnet får berätta, jag lyssnar och ger feed-back och på så sätt fördjupas kunskapen.....

Sen fick vi själva skapa en bild utifrån en händelse (positiv eller negativ), något som vi aldrig glömmer och överst kan ni se min bild. Vi hade drygt 30 minuter på oss och först kom jag inte på något alls....helt plötsligt kom det upp en bild då jag dyker. Att lära mig dyka har varit en dröm för mig i lång tid. När jag väl hade bestämt mig och äntligen tagit mitt första dyk certifikat så var det ett stort ögonblick i mitt liv....sagt och gjort jag började skapa den bilden men....under tiden jag skapade min bild dök en massa annat upp som faktiskt mer handlar om estetik, kreativitet, att våga, att skapa trygghet och tillit, att ha drömmar, att ta ansvar...den handlar om livet i stort och lite av kärnan i lusten att leva.....tänk, vilken förmåga konsten och skapandet kan ha....


KREATIVITET grek. creare
Att göra, för mig, något nytt, att ge något en ny existens

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: