torsdag 16 november 2017

Nu är jag på väg på kurs


Ja, nu är det dags för träff 2 på min kurs i Umeå som handlar om konstpedagogik i samtida konstformer. Faktiskt väldigt intressant att få 'grotta' ner sig i konstens och dess förmåga till utveckling och lärande....
Jag har ju jobbat i drygt 11 år som frilansande konstpedagog och det kändes som att det var dags att stanna upp, fördjupa mig , få nya tankar, inputoch energi i mitt jobb. Det är också spännande att reflektera kring det 'nya' kunskaperna i relation till min erfarenhet.....dels får jag bekräftelse att jag faktiskt jobbat och tänkt  ganska rätt, jag får också ord på det jag har gjort och såklart lär jag mina nya metoder. På något sätt känns som att jag nu kommer att bli mer stringent i mitt tänkande och jag får fler verktyg att använda då jag har mina projekt, grupper, kurser m.m. En större variation med andra ord och ännu lite mer tydlig med mitt mål då jag möter olika människor i olika sammanhang i konstens rum.

Jag läser en massa om lärandeprocesser, om utveckling av individer, om alla möjligheter som finna med konst och kultur....olika metoder,olika perspektiv, om konstens verktyg...
Det är bara helt fantastiskt att få läsa om forna filosofers tankar kring lärande/utveckling och se att deras resonemang fortfarande håller trots milsvida skillnader i samhället och hur vår värld ser ut idag...
Härligt med nya kunskaper och vidgade tankar. Nu flyger vi vidare i tanke, ord och handling!


Inga kommentarer: