måndag 19 september 2011

Sensommar i Stugan

Efter många dagar, veckor av höstrusk försvann molnen och solen visade sig plötsligt, så där lagom till helgen. Jag packade snabbt ihop en väska med kläder, en väska med mat, en bok och for iväg på fredag eftermiddag.....


Stugan står där nu, röd och grann med nya fönster efter sommarens arbete. Det är en del yttre arbete som kvarstår, som byte av vindskivor, hängrännor, lite fix på taket, men det tar vi nästa sommar. Nästa sommar ska vi också ändra och fixa lite inomhus. Med det är då det, nu har jag verkligen bara 'varit'.


I helgen har jag suttit och läst min bok på altanen, jag har skrivit lite, jag har ätit då jag varit hungrig, eldat bastu och lite annat. Gjort sånt där mer eller mindre nödvändigt.

Än är det lite folk i stugorna, i alla fall på helgerna. En del arbetar på, speciellt nyaste grannen som håller på att förvandla sin skärgårdstuga till en trädgårdstomt (!?)....3 maskiner som jobbat på från arla morgon till sena kvällen, en gigantisk jordhög är nu nästan borta, likaså grushögarna och plattor är utlagda till uteplatsen. Det kommer säkert bli jättefint, men....?

Jag nöjer mig med att bara ha en skärgårdstomt där naturen i sig själv står för designen, så där naturligt och skönt och lättskött. Ja, jag vill ju förståss att det ska se ut att någon "bor" där, någon som sköter om och håller fint, d.v.s. jag krattar löv och barr, flyttat på stenar och tar bort skräp som havet sköljt upp på sand stranden m.m..

Tyvärr har den tidigare ägaren anlagt en gräsmatta framför stugan och byggt en slags mur av stora granitblock vid stranden OCH gissa hur det ser ut nu?? Jo, såklart har havet rivit muren och de stora blocken har rasat och ligger omkullvälta på stranden, gräsmatta håller på att rasa ner och fyllnadsmassorna (som består av sten) har spritts ut...inte snyggt alls och det jag vill göra är att återställa det så att det ser ut som det gjorde förr....

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: