torsdag 5 april 2012

Teneriffa & PADI Open water-kurs

Att ta dykcertifikat är något som jag, till och från, har tänkt på sedan mitt första dyk 1998. Första gången jag dök så var också på Teneriffa och det var en väldigt stark upplevelse! Kände starkt att detta var något jag ville lära mig.
Nå, jag kom hem till Sverige, det var vinter, is och kallt och när sommaren kom så hade kändes det inte riktigt lika lockande. Att dyka i våra svenska bruna vatten kändes inte riktigt heller som en höjdare.

Nästa gång jag gjorde ett till dyk var på min 40-års dag. Det var 2006 och även då var jag på Teneriffa.
Samma känsla kom upp igen, detta ÄR något jag vill lära mig, jag vill dyka mer, jag vill dyka på "riktigt"! Men, men, vad hände? Jo, tyvärr så svalnade känslan efter jag kommit hem till Sverige igen. Kände ingen direkt lockelse att dyka i Sverige, hade heller ingen kompis/vän som jag kunde dyka ihop med så jag la det hela på hyllan igen.....sen så var det ju det där med pengar, ganska mycket pengar att lägga ut och definitivt dyrare i Sverige än på Teneriffa.

MEN! Det hela började med att jag började snorkla med en god vän på Teneriffa och kände att det också var riktigt roligt. När min familj kom till Teneriffa under jul och nyår så följde min son och jag en grupp dykare till El Puertito, en liten fiskeby där en grupp vattensköldpaddor bor. Vi snorklade på ytan och såg dykarna där nere och längtan efter att dyka började göra sig påmind igen.
Så nu, detta år fanns inga ursäkter längre. Nu bodde jag ju där på Teneriffa i nästan i ett halvår tid, jag tjänade pengar på mitt jobb, jag har haft vänner där som både dyker och snorklar, det är bra mycket mer spännande att dyka på Teneriffa än i Sverige + att jag har haft en arbetskollega som också hade funderat på att ta dykcert länge. Sagt och gjort - Då går vi en kurs, bestämde vi!
Jag och kollegan tillika vännen Marie på dyk kurs via Aqua Marina/Tenerife
 Ja, kursen startade 2 januari och avslutades 25 februari. Det har varit ett antal dyk i pool för att träna och säkerställa att vi har klarade av olika typer av nödsituationer som att tappa sin regulator, få slut luft, tappa masken, kramp, nöduppstigningar m.m. också har det varit 4 dyk i havet. Så, nu är den alltså avklarad och jag har fått mitt dykcertifikat!

Mitt dyk certifikat
Vi hade en mycket skicklig instruktör och vi har haft mycket skoj under kursen. Marie och jag har också bestämt att hålla kontakten och försöka ordna så att vi kan dyka ihop igen här framöver! Känns viktigt att hålla igen med dykningen nu så att jag inte glömmer bort vad jag lärt mig!

Det jag känner nu med dykcertifikatet "Open water" i min hand är att jag vill gå vidare, lära mig mer och jag har redan tagit 3 s.k. Äventyrsdyk. Det är en  början på Advance kursen och jag har nu bara de 2 obligatoriska dyken kvar, det djupa dyket (30 m) och navigationskursen. Kanske jag tar de dyken i Sverige, kanske jag väntar till jag är på teneriffa igen, kanske jag far på en annnan resa där de är spännande att dyka och färdigställer kursen...? Ja, vi får se.....fortsättning följer!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,



Inga kommentarer: