fredag 31 augusti 2012

Jobb på Konsthallen

Ja, nu är det dags för 6 veckors jobb på Konsthallen i Luleå. Jag kommer att jobba med visningar av utställningen 'Ta plats' (som jag berättat om tidigare inlägg) med efterföljande ateljéarbete för olika grupper tillsammans med de andra konstpedagogerna. Jag fick mitt schema idag och det blir ett intensivt och roligt arbete där jag kommer att möta stora grupper av ungdomar från gymnasiet, små barn från förskolor och montessoriskolor, funktionshindrade från särskolor m.m.
Utställningen 'Ta Plats' handlar i stort och i korta drag, om allas vår rätt att ta del av det offentliga rummet, att ta del av konsten. Det är en väldigt sinnlig utställning där besökaren kan får en annan upplevelse än att 'bara' betrakta målningar på en vägg. En blind människa kan aldrig ta del av en sådan utställning till fullo t.ex.

Det blir en utmaning för oss konstpedagoger att arbeta kring en sån här utställning....En frisk människa med alla sinnen, alla armar och ben i ordning har nog svårt att tänka sig in i hur en blind, en döv, en människa utan armar har det, hur deras vardag ser ut m.m.
Vi får försöka spänna bågen här....hur känner en fullt frisk människa de om man sätter en bindel för ögonen och får med assistans/ledsagare gå in i verket 'The wonderful world of abstraction'? Bara som 1 exempel.....


Ja, det blir spännande onekligen...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: