lördag 22 september 2012

Kluster

Intressant med nya ord, ja, jag har hört ordet tidigare men inte riktigt vetat vad det handlat om....nu har jag tagit reda på det och Kluster betyder:

"Kluster (även cluster), är en musikalisk term som betecknar en 'tonklunga' eller en grupp av närliggande toner, som spelas eller sjungs samtidigt utan hänsyn till harmoniska förhållanden".
(Förklaring från Wikipedia)
Kluster finns inom olika gengrer och områden men nu nu pratar jag kluster inom musik.

Man kan fråga sig varför skriver jag om musik och  kluster helt plötsligt..., min blogg handlar ju mest om konst och andra kulturella aktiviteter....men inte så mycket musik.
Men, just nu är det Kluster festival i Luleå och jag for till Kulturens Hus på fredag för att lyssna och se vad det hela handlade om. Jag hade hört att det skulle bli musik av elektronisk karaktär, och de är väl inte direkt min grej men, jag for dit med nyfikna öron.

Programmet började kl. 19 och bjöd på fantastiska musikupplevelser, eller kanske man hellre kan kalla det ljudupplevelser? Otroligt skickligt framfört!
Det var experimentellt och utforskande både av instrumentens kapacitet och av ljudets olika karaktärer, vibrationer och kvalitet. Musikerna spände verkligen bågen och befann sig i området just precis i gränsen mellan det kända och det okända....vad kan finnas bakom det kända?? Finns det en gräns för när musiken, ljudet slutar beröra, eller?
Här kan ni få lyssna lite på vad kvällen bjöd på,  'Lab Field' varsågoda!



Det var spännande och roligt att ta del av den här formen av konstmusik måste jag säga. Jag kom på mig själv att jag, vid flera tillfällen, satt med slutna ögon. På det sättet tog jag in musiken/ljudet/ bäst med alla mina sinnen. det kändes i kroppen, det väckte mina känslor på olika sätt m.m., härligt!
Det var också en ny upplevelse att lyssna på musik och tänka konst, det var olika verk som de framförde. Konstmusik verket som Lab Field framförde varade i ca 30 minuter.....

Jag har en idé med min konst, det handlar mer om en konceptuell utställning/händelse och delar av konstmusikverket som Lab Field framförde skulle vara en perfekt del till min idé!

Arrangör för festivalen är en ny förening med bas i Luleå och Piteå och den heter just Kluster. Kluster vill hålla en scen för nutida konstmusik och det finns bara en sådan förening i Norrbotten.
Föreningen vill bidra till en kraftfull förnyelse av konstmusiklivet på ett nyfiket, öppet och kvalitetsmedvetet sätt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,




Inga kommentarer: