måndag 30 september 2013

Att vara rik...

Att vara rik eller att känna sig rik kan betyda samma sak men också betyda två olika tillstånd.
Och jag undrar vilket tillstånd är att föredra?

Ja, just nu känner jag mig rik. Jag känner mig nöjd, känner någon slags intre tillfredsställelse och det känns väldigt bra faktiskt.
I det här fallet handlar det inte om något viktigt egentligen, inte om något absolut nödvändigt i vår tid men ändå infinner sig den här goda känslan.
Jag tror det är här handlar om någon väldigt gammal nedärvd känsla, en känsla nedärvd från flera generationer bakåt, en signal från vår reptilhjärna....JA, jag överlever en vinter till!


Det är så enkelt att jag har en vedbod full med ved.....Den är kapad och kluven, den har stått ute över sommaren och fått torka och nu är den inburen och staplad inne i vedboden. Skyddad från regn och snö, skyddad från förstörelse.....
Jag som egentligen inte behöver ved för att överleva utan mer för att kunna elda för att öka mitt välbefinnande....Till bastun, till att göra brasa inomhus dels för mysfaktor, men också för att dra ner på elkostnaderna...


Sen är jag också så lycklig för att jag har min stuga, min oas för återhämtning. Nu börjar den bli klar i underhållet med en välmålad fasad, bra fönster och nu även med nymålat altanräcke (gjorde jag i sommar)....jag kan andas ut. Den klarar många vintrar till.....

Vi har gjort höst i helgen. Båten är uppdragen, övertäckt och står i skydd, pumpen är tömd på vatten och står inne i bodan, det är krattat på gården. krukorna är tömda på växtlighet och jord, kryddorna är nedklippta och tagit tillvara, vedkaminen, bastuaggregatet är tömt på aska...t.o.m. så har Anton bytt ut en del gammal spik och skruvat fast taknock+lite mer takplåt och elen är avslagen...ja, helgen till ända och vi är trötta och nöjda ;-)....Nu kan vintern komma!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: