fredag 20 september 2013

Måleriets mysterier I

'
I morgon är det lördag, i morgon är jag 'ledig', i morgon blir det ateljé hela dagen!
Jag har börjat på en ny målning som måste bli klar senast sön kl 24 på natten......här ser ni en detalj från en större målning.

Jag, som inte har målat akryl så mycket. försöker hitta mitt uttryck. 
Det är svårt. I mitt huvud tänker jag mig att jag ska förenkla, hitta en känsla i bilden med färgerna eller kompositionen,  hitta det essentiella i bilden som bär, det som klingar an....men innan jag riktigt hinner reagera så har målningen blivit rätt så detaljerad, snudd på överarbetad och resultatet kanske blir för övertydlig, en bild som inte överlämnar någon tanke/reflektion till betraktaren? Jag lever mig in i bilden så mycket och i mitt huvud skapas en stor berättelse som jag medvetet/omedvetet försöker gestalta med mina penseldrag...

Kanske det här är måleriets stora dilemma eller mysterium?
Hur skapa en bild som berör, griper tag och talar till betraktaren?? Som föder en reaktion, reflektion och som kanske också leder till någon handling...???

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: