lördag 25 april 2009

Glasgjutning i gipsform

Nu har jag kommit igång i ateljén och mitt pågående arbete är en gjutform av gips till en skål av glas....låter kanske inte så spännande men, det är ett experiment.

Jag skissar och planerar alla steg fram och tillbaka och har kommit fram till att jag måste göra en form i två delar. Att gjuta glas i gips gör att godset får en lite "dimmig"/mjölkig yta som ger en spännande effekt.
Det blir en förlorad form som jag måste armera med hönsnät och ha gipset har en blandning gips, kvarts eller flinta och chamotte.
Jag jobbar med kallt glas (gjutglas)och formen måste klara en process i ugnen med ganska lång tid, både vid smältning och avspänning p.g.av tjockleken på glasmassan samt hög temperatur.

Alltid lika spännande med experiment.....allt kan fungera, men...det kan också gå helt åt pip-svängen. Om inte annat blir jag en erfarenhet rikare oavsett hur det kommer att gå!
Följ med på mitt experiment som jag kommer att berätta mer om under processens gång i text och bild ;-).

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande :)kan du inte komma och berätta i det splitter nya forumet jag har startat :) ?

Jag har startat ett forum för konsthantverk :)

http://lampworks.se/forum

för oss som har passionen för olika material :) kram //nenne

Lotta Makes Art Konstnär och konstpedagog sa...

Ok, nu har jag registrerat mig på forumet! Vilken kul idé! Märkas tydligt att du är på gång igen :-D! Jag kommer ju berätta om experimentet här på min sida...kanske folk kan gå in och läsa här! Kolla in min sista bloggpost som jag just nu har publicerat!