söndag 24 oktober 2010

Sagt & gjort

Ja, nu var jag bara tvungen att prova göra ett till litet blad i glas i tekniken Pâte de verre.
Hela helgen har jag jobbat i ateljén och försökt göra klart all konst till utställningen Magmapriset 2010 som ska vara på Galleri Skåda. Vernissage på den utställningen är 30/10 så nu gäller det att bli klar!



Nu har jag blandat en pasta av bindemedel och glaspulver och applicerat det på den "gamla" överdelen av den tidigare formen från 1.a försöket med Pâte de verre.
Jag fick lite pasta över så jag tog en annan gipsform som jag använt till annat och satt glaspastan i den. Det är ett litet försök att göra något invändigt en form. Det kan vara lite knepigt och svårt har jag förstått. Är t.ex. brännkurvan för snabb och het, eller står det för länge i för varm temperatur så kan skålen säcka ihop in formen.

Nu är alltsammans i ugnen och där ska det vara till måndagkväll ungefär innan jag kan öppna och ta fram och se hur det blev!
Jag håller tummarna för att det nu ska fungera denna gång! Det som är svårt när man jobbar med en pasta på det här sättet är ju att veta att det blir nog tjockt och lika tjockt lager över hela formen men, ja vi får se vart åt det bär.....

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: