tisdag 8 februari 2011

BIENNALE INTERNAZIONALE DELL’ ARTE CONTEMPORANEA


Firenze - Fortezza da Basso - 3/11 december 2011

Jag har fått en inbjudan att delta i den stora konst Biennalen i Florence i december 2011! Väldigt roligt! Jag har nu också fått alla dokument jag behöver för att anmäla mig + info om alla regler m.m..

Känns fantastiskt roligt att få en sån inbjudan! De har tydligen sett min konst någonstans på nätet och den interna uttagnings kommittéen har uttryckt sig positivt om den! Det kostar en hel del att vara med, tyvärr, men jag känner att jag kan inte säga nej till att delta. Det kan ju vara och bli en fantastisk möjlighet för mig och min konst och man får väl också se det som en liten semester mitt i kalla vintern!

På ett sätt blir jag ju både glad och förväntansfull men på andra sidan kan jag ju tycka att det är ju helt sjukt. För nog är det väl knäppt att vi konstnärer tackar och bockar ödmjukast för såna här inbjudningar där vi får betala massor bara för att visa vår konst åt andra!? Va!? Vi står där i vår ateljé ensamma med typ 0:- kr i lön och sen får vi betala när vi ska visa vad vi håller på med i våra ateljéer. Kanske inte någon ens köper av oss när vi ställer ut....Vad ska vi leva av? Vad skulle mänskligheten säga om man tog bort all konst, alla offentliga utsmyckningar m.m.? Det är kanske först då som folk reagerar och värdesätter vårt arbete?
Vilken musiker, skådespelare m.fl. kreatörer betalar för att komma och spela sin musik eller teateruppsättning på en scen? Knappast någon?
Det måste till något, men vad?

Nej, nu MÅSTE jag organisera mig och bli strukturerad så jag hinner med allt som ska hända i vår och höst så att jag inte blir för stresspåverkad!

Mer om detta senare...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

Kristina Nilsdotter sa...

Hej Lotta!

Jag har också fått en inbjudan till konstbiennalen i Florens. Visst blir man glad! Fast, å andra sidan har jag ingen tidigare erfarenhet av denna biennal och jag känner viss tveksamhet och misstanke. Undrar hur många som blivit inbjudna, egentligen? Undrar om det är värt omkostnaderna? Jag läste dessutom en varnande analys från någon i USA (tror jag) nyss, när jag googlade.

Har du hört nåt om denna biennal tidigare, besökt den eller har du haft kontakt med någon som deltagit där tidigare? Verkar instruktionerna de skickat okej, tycker du?

Man kan aldrig vara nog försiktig när ett e-mail liknar "Hej du har just vunnit 1 miljon dollar och får dem så snart du betalar in en liten överföringsavgift ..."

Mvh
Kristina (luleåbo också, förresten ... så, vi kanske har träffats)

Kristina Nilsdotter sa...

Hej igen!
Nu fann jag detta:
http://akajake.com/blog/2009/12/28/2009-florence-biennale-experience/

Det kanske kan vara intressant även för dig och andra att läsa. Men nu får man ju också tänka på att vi bor närmare än den här Jake.

/Kristina

Lotta Makes Art Konstnär och konstpedagog sa...

Hej Kristina!
Tack för din kommentar! ursäkta att jag inte svarat tidigare men jag har varit bortrest och kom hem igår kväll.
Ja, som du säger så blir man ju glad över en sån här inbjudan!
Jag har en kompis från konstskolan som har varit med i Biennelen 2007. Jag har tagit kontakt med henne för att få höra hennes erfarenheter och hon vad jag förstod så ångrar hon inte att hon var med, hon medger att det kostar ju en del men och att det var lite "tjorvigt" med frakten.Efter biennalen så bildade några konstnärer (från sverige och Holland tror jag det var)en egen liten konstgrupp som har ställt ut gemensamt i sverige och i europa och det är ju kul! Jag vet inte hur många som bjudits in men jag vet en till i Luleå som har fått inbjudan. Jag har dock valt att inte vara med i år p.g.a.v. tidsbrist. Jag ska lusläsa dokumenten igen och jag vill minnas att det stod att OM man inte är med i år så har man möjlighet att delta nästa år. Jag skulle gärna vilja vara med faktiskt men jag vill inte stressa fram det så jag väntar ett år. Då har man ju mer tid att förbereda sig m.m. Jag tror vi har träffats, jag jobbar i Konsthallen i receptionen bl.a. och du kom dit med din mamma för att se på det väggar där du ska ställa ut din konst!Hör gärna av dig om du funderar på något mer! Tack för länken förresten!
Hälsningar Lotta