onsdag 20 maj 2009

Kreativitet II



Ett inlägg om kreativitet igen!
Vad är kreativitet egentligen? En definition från böcker föreslår:

"Förmåga att lösa problem med nya metoder eller skapa nya produkter inom t.ex. konst eller teknik". Centralt för kreativitetsbegreppet är det nyskapande, att kombinera ting på ett oväntat sätt eller skapa helt nya ting med nya användningsområden. Man frigör sig från de gamla begränsningarna, ibland genom att gå runt dem, ibland genom att ändra på problemet så att de inte längre gäller".

Visst är det härligt! Jag har massor av idéer, nya idéer som jag vill prova och experimentera mig fram med. Jag har en bild i tankarna, i huvudet, som är mitt mål. Nu kan det ju hända att målet ändras under processens gång, jag kommer på andra lösningar eftersom, jag ser nya möjligheter. Möjligheter som först inte ens fanns i mitt huvud från början av "projektet"!

Men, just nu är min kreativitet hämmad...ja, mina idéer lever men i en mer undanskymd tillvaro, de har fått flytta "bakåt" och i viloläge. Små stunder poppar de upp och bearbetas till dess att jag tid och ro att jobba kreativt igen.
Jag måste ta fram anteckningsboken och skriva upp allt jag kommer på under "viloläget".
Ibland tänker jag; - Tänk om jag glömmer bort vad jag tänkte då, tidigare, men jag vet ju också att jag fungerar lite så här. Jag har ofta tankar idéér som ligger och mognar i månader, i år och helt plötsligt så börjar jag jobba med dem. Ibland, rätt ofta faktiskt, blir lösningen en annan än vad jag tänkt från början....och det var kanske meningen?!

Men, nu är det ju tyvärr så, att jag har några deadlines att jobba mot med min konst och det stressar mig. Jag borde kanske lägga ner åtminstone ett av konstprojekten, men jag vill så mycket så det är svårt att avstå. Jag är en urbota tidsoptimist och ,någonstans, tror jag mig klara av det jag har tänkt, bara jag får tid....DÅ...!

Vi ska nämligen sälja vårat hus och flytta så allt bara måste läggas åt sidan nu....så enkelt är det!
Jag hittade lite mer om kreativitet:

"Kreativitet är en intuitiv förmåga, och den hämmas av kroppslig eller mental spänning. Det är därför det är nyttigt att ta en promenad eller motionera för att öka sin kreativitet, vilket också befrämjar hälsan. På samma sätt hänger glädje, frihet och kreativitet samman. Det är svårt att vara kreativ i en dyster, auktoritär eller begränsande miljö ett miljöombyte kan däremot vara ytterst stimulerande".



Ja...jag har nog en mental anspänning just nu och ser fram emot den där stunden, miljöombytet som det faktiskt blir, promenaden vid vattnet som det också blir....NÄR flytten är genomförd....

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland behöver det kreativa flödet vila :) för att kunna mogna och bli nått riktigt bra. :) Jag har tvingats till vilat i ett halvår ;) *s* Men det kanske är bra det med ibland :) allt har sin tid och sin mening :)

Lotta Makes Art Konstnär och konstpedagog sa...

men, men..jag behöver ju inte vila NU, vill inte vila...Ja, behovet av att vila är ju i sånt fall på grund av alla flyttbestyr (+frustration att det aldrig tar slut)som stjäl min energi ...:-( Känns som att det hela har vilat för länge redan, nu är det "Time for work", jag är startklar!
/Lotta