onsdag 1 december 2010

Städtagen


Nu är jag i städtagen, ja, kallas det så?
Blev osäker på formuleringen, stavningen och ordbetydelsen. Ja, städtagen finns ju såklart, det har jag ju hört sägas så länge jag har levt! Min mamma var en mamma som ofta var, och fortfarande är, i städtagen, städ tagen, städ-taget....När jag var yngre och bodde hemma så var hon i det läget, speciellt på fredagar DÅ var hon riktigt i Städtagen-läget! Det skulle ju bli fint till helgen och med ordning och reda så kunde man ju sen bara ta det lugnt och "ta helg", som man ju också ofta sa...Ta helg...
Nå, jag är alltså i ett städ-il, jag rensar, flyttar om, kastar saker, tänker nytt OCH det är ju härligt!! Kanske jag också kan Ta helg nu med gott samvete? Just nu är jag inne i mitt lilla rum som jag har som kontor, sen har jag en del kvar i ateljén också....men en sak i taget.

Ja, man kan ju undra vad som har flugit i mig när jag håller på så här en vanlig onsdag? Ja, jag har varit ledig idag så jag har hunnit se röran lite närmare och insåg att det behövs en insats här. Sen tror jag faktiskt att det också handlar om en slas nyorientering på ett plan.
Att städa är något som man kan göra rätt så oreflekterat, man bara tar en trasa, torkar damm, kastar saker i papperskorgen, flyttar tillbaka saker på sin plats m.m. OCH under tiden så hinner andra funderingar och tankar få plats på något sätt. I städningen ordningssamma schema kanske de här tankarna också hamnar på rätt plats, får form och blir greppbara...ja, en ordning i kaoset på alla plan med andra ord!

Om städning kan man orera mycket om men jag sätter punkt nu för ikväll!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: