tisdag 10 oktober 2017

Nu är det på gång...



Mycket är på gång, som vanligt när det gäller mig (fattar inte varför jag aldrig lär mig för det kan vara lite tröttsamt i perioder...). Det är mycket roligt som händer, t.ex. imorgon ska jag på en konst- och museipedagog dag på Norrbottens museum. Alltid intressant att träffa kollegor, nätverka och fylla på med inspiration! Annat positivt är också på gång men det får jag återkomma till senare.


Men nu ska jag inte skriva om det för....vad som också är på gång är att hösten är här på allvar nu och det känns inte kul. I dag var det en riktig ruggig regnig kylslagen dag med stark höst och för-vinterkänsla....
Hösten kan vara så förföriskt vacker och underbar och, som många säger (kanske för att trösta och intala sig själv inför det som komma skall efter hösten, för att orka igenom den långa mörka kalla tiden.. ?), -' Det är ju så vackert med alla färger och underbart med den höga klara luften!' och -'Det är ju så underbart med Sverige och alla 4 årstider!'
Men alltså, var ärlig, hur många sådana dagar är det? och visst, jag kan ibland tycka det är härligt med '4 årstider' MEN.....den längsta årstiden är VINTERN och här uppe i norr är den näst intill outhärdlig!
Vi brukar också säga (ja, jag inkluderar mig själv i vi) -'Det är ju så härligt med sommaren och ljuset som vi har i norr ' Ja, visst men grejen är ju den att vårt sommarljus är inte länge. Redan vid midsommar vänder det ju mot mörkare tider igen och då har ju semestern knappt börjat....
Ja, jag vet, jag ska inte klaga. Det är ju bara att flytta härifrån..att bara göra något åt det, ingen idé att sitta här och vara negativ och, ja, jag funderar faktiskt på flera lösningar och det får jag väl också återkomma till senare.


Snart stelnar allt till, mörkret och kylan omger oss en lång tid. Den sista bilden ni ser är i juletid kring kl 12 på dagen....högre än så kommer inte ljuset den här tiden på året...

Vad gör jag åt detta då? Jo, Jag tänder ljus hemma, försöker ha lampor på med dagsljus-ljus, lindar in mig i varma sockor, tröjor och sjalar. Jag äter nyttigt och försöker få i mig mycket näringsämnen från gröna grönsaker, omega 3 med sill och lax, dricker hälsoteer, äter mycket frukt och intar vegetarisk mat och lyssnar på bra musik. Har också,. som sagt, börjat träna på allvar och sen jobbar med sånt jag gillar typ, skapar konst i ateljen. Det känns lite jobbigt det här och det har bara blivit värre med åldern....usch..
Men (positiv som jag är egentligen) tänker jag...I morgon kanske solen lyser (?) och då känns allt genast lite lättare....hoppas

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,



Inga kommentarer: