fredag 19 november 2010

Jurybedömd Julsalong


Nu är det dags för den jurybedömda Julsalongen på Galleri SKÅDA i Luleå i år. Det är 5:e året i rad som den är och jag har deltagit i 3 julsalonger tidigare! Förra året jobbade jag och var Galleriansvarig på Galleri Skåda och det passade ju inte riktigt att delta då!

Det roliga med den här salongen är att temat är formatet på bilden, alla bilder får inte vara mer än 30x30 cm och alla möjliga tekniker brukar vara representade från; teckning, måleri, emalj, textil, glas m.m.

Igår var det inlämningsdag av konst och jag lämnade in 2 vägghängda bilder av glas monterat i en björkram med belysning. Det fanns en 3:dje bild förr som hörde till de andra 2 (ja, den existerar förhoppningsvis fortfarande!) men den har blivit såld och är utanför min kontroll i Stockholm nu....och det är ju kul förståss!


Bilderna är bara en liten del av konstverken som jag lämnat in för bedömning av juryn! Årets jury är Luleåkonstnärerna Susanne Holmberg, Lena Sundbom och Sara Edström


Jag har försökt experimentera med att hitta lösningar att göra vägghängd glaskonst/tavlor/bilder.
Problemet är att när man monterar glas i ram så tycker jag att glasets vackra egenskaper inte kommer till sin rätt. Det blir lite "dött" för glaset behöver ljus för att få den rättvisa den behöver. Tycker jag i alla fall.
Risken med att sätta någon form av belysning bakom, en lampa av något slag, är ju att konsten "förvandlas" lite, byter skepnad på något sätt och blir lite mer av, kanske, konsthantverk, en design pryl att dekorera sitt hem med, en dekorativ lampa.....tycker jag inte om, för mig är det konst, rätt och slätt.

Nå, jag hoppas att juryn har så pass vida ögon att de kan se att det faktiskt är konst och att de tycker att det är så pass bra att jag kommer med på själva julsalongen! Jag håller tummarna! Juryn kommer att titta på konsten den någon dag före den 24/11.

Julsalongen har vernissage på skyltsöndag 28 november kl. 12-15 på Galleri Skåda, varmt välkomna!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: