fredag 5 november 2010

Pâte de verre II

Här ser ni resultatet av den andra gipsjutningen som jag berättade om i ett tidigare inlägg. Nu blev det lite mer som jag hade tänkt från början, lite sprödare och tunnare och mera klar röd färg.



Glasgjutningen var en del i ett konstverk med titel "Vi gillar olika". Ett bidrag till Magma Nord´s utställning MAGMAPRISET 2010 med MAGMAS MEST KREATIVA på Galleri SKÅDA i Luleå. Tema på utställningen är Fördomar.
Så här lyder min motivering till det här verket:

" Vi är alla i början bara ett ägg och ser precis likadana ut. Äggets innehåll av gener m.m. varierar och även de livsbetingelser och livsvillkor man föds till är olika. Allt tillsammans formar oss till de människor vi blir och är. Ingen mer värd än någon annan ".

Äggen i skålen/fatet är gjutna i stengodsslamma i en gipsform.



Utställningen hänger i galleriet t.o.m. 20/11 och öppettider är tis-fre 12-16.30, lördag 12-15 vid utställning. Passa på att gå in och kika på alla inlämnade förslag till Magmapriset 2010 och rösta på ett av de utvalda verken som gått till final!
Den 20:de kl. 12-15 är det prisutdelning till vinnande förslag, korande av Årets Magmakvinna och lite framträdanden och mingel med snacks! Varmt välkomna då!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Både fatet och äggen är ljuvliga. Vad kul att du tar dig an nya tekniker.

Lotta Makes Art Konstnär och konstpedagog sa...

Tack Eva! Ja, sån är jag...jag måste experimentera och prova nytt! Det är ju då man utvecklas och får ny inspiration. Jag har tänkt testa lite mer med den här tekniken för det var riktigt kul!