tisdag 23 november 2010

Wordpress och ny hemsida


Ja, vad säger man om det...? Det finns många ja-sägare och förespråkare till Wordpress både som hemsida men framförallt till bloggverktyg men det finns en och annan nej-sägare till densamma.
Och hur ska jag ställa mig till det??

Jag, som inte har så mycket kunskap om att bygga hemsida hit eller dit, vill ju ha något enkelt recept på det hela men jag vill ju att det ska se proffsigt ut också.
När jag nu försöker sätta mig in i denna världen så låter det ju hur enkelt som helst, typ, 5 minuters installation också är det klart! Men, lätt krass som jag är, så förstår jag ju att det tar inte 5 minuter för mig utan bra mycket mera tid i anspråk.....

Jag har ju egentligen bara 2 alternativ, nej, 3 rättare sagt:

1. Jag skiter i Wordpress och bygger en ny hos one.com där jag redan har min nuvarande hemsida. De har ju flera typer av mallar + en tom mall som man kan använda när jag bygger ytterligare en ny. MEN, jag är inte nöjd med deras mallar då de inte fungerar i alla webbläsare. Bilder/texter hoppar och far och det ser ut hur oproffsigt som helst.

2. Jag lejer någon att hjälpa mig med hemsidan (men det kostar pengar som jag inte tycker jag har riktigt råd med)....(hm...Tid är också pengar, Lotta, säger Bror Duktig No;1 ,på min högra skuldra, ja,ja...)

3. Jag sätter in mig i hur det fungerar och skapar min hemsida i Wordpress (säger präktiga Syster Yster på min vänstra skuldra) och då vet jag ju hur jag ska uppdatera och fixa med alla filer till hemsidan OCH billigt blir det ju också (hur det nu var med det)?!

Ja, jag har nu i alla fall redan laddat ner senaste versionen av Wordpress på svenska och den ligger nu så fint på mitt skrivbord och bara väntar.
Jag har också kollat med one.com att jag kan använda deras webbhotell för Wordpress så, vad väntar jag på??
Jag gillar ju projekt och det här känns verkligen som ett projekt. Men egentligen behöver jag ju inga fler projekt, egentligen INTE alls, men jag behöver en ny hemsida NU! Hur gör jag? Ni hör ju hur jag velar hit och dit....

Är det någon som har något tips och råd om detta så tar jag tacksamt emot dem. Alla erfarenheter och kunskaper är jätteviktiga så Tack på förhand!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

rino sa...

tack för din kommentar.
Jag gillar (oftast) wordpress som bloggverktyg men vet tyvärr inget om deras hemsidor. Körde på en one-mall som tillfällig lösning men har aldrig tagit mig tid att fixa det ordentligt.
Det är så mycket man måste lära sig vid sidan om sitt huvudintresse! På ett sätt är det roligt att ge sig ut i datadjungeln men å andra sidan: det tar skrämmande mycket tid:-(
Lycka till

Anonym sa...

Ta du wordpress, jag kan lägga in det åt dig. Sedan kan du lära dig eftersom (Du har mig att fråga) Man behöver inte lägga upp "Allt" på en ggr.. finns massor med pluggins att välja bland och mallar (Vi kan sitta hos dig och göra det. Men ja jag tror du är redo för wordpress nu - du kan göra så mycket mer med den *s* // kram nenne

Lotta Makes Art Konstnär och konstpedagog sa...

Rino: Ja, jag kan också tycka det är lite spännande och roligt i "datadjungeln" men det är sant som du säger; Det tar tid från huvudintresset så det är ju en avvägning. Som du ser nedan så kan jag ju tydligen få hjålp med Wordpress så--ja, det lutar åt ett försök i alla fall ;-)

Renè: Du är guld värd <3! Kanske jag törs prova med din assistans
;-)...NÄR sätter vi igång? Jag har fått ett kodmail från one.com och gjort en mapp i kontrollpanelen för wordpress....så! Lets go! blir ju ett lagomt julpyssel, eller hur?
Kram

Anonym sa...

Japp det blir bra julpyssel :) men vi vilar lite först *s* behöver nog 1 veckas vila :D *kram* nenne

Lotta Makes Art Konstnär och konstpedagog sa...

Yes, det går bra! Säg bara till när du är redo ;-)! Jag skissar på lite upplägg medan jag väntar....tänker på bilder, vilket innehåll, vilka undersidor och så!
Kram så länge, vila dig i form!
/Lotta